30 Jul 2008

KITA tidak benar-benar bebas seperti apa kita mahu. Kita diikat oleh agama dan kepercayaan; perlembagaan dan undang-undang; syariat dan adat; etiket dan budaya. Itulah namanya Tali Tuhan dan Tali Manusia. Sebab itu tidak salah pada setiap detik kita berusaha untuk mengikat orang-orang yang kita sayangi dengan tali keamanan, tali persahabatan dan tali kasih sayang. Justeru marilah kita mengikat sesama kita dengan benang kasih sayang. Dan jika ikatan sudah mula longgar, marilah kita mengikatnya dengan ikatan yang lebih segar. Dengan izin Tuhan, apabila kita mengikat diri kita dengan agama, kita tidak akan terlepas daripada pandangan-Nya dan jika kita mengikat dengan manusia, tak kan berpaling orang yang disayangi sama ada namanya ibu, bapa,isteri,suami, anak, saudara, jiran, bangsa dan warga dunia. Peperangan yang kerap berlaku mutakhir ini adalah kerana manusia sudah hilang ikatan itu bukan sahaja di hatinya, tapi di jasadnya. Kita tiada pilihan lain selain mengikat dan memperbaharui ikatan itu sama ada secara realiti mahupun simbolik. GuruBashid
Pembaca Setia

24 Jul 2008

time raya....with my nephew n niece


to all my friends...

.:BEING IN A FRIENDSHIP:.
Being in a friendship
Is a release
Because you can share with them your frightening tears,
Being in a friendship
Is a wonderful gift
Because they can wipe away your sadness tears,

Being in a friendship
Is a truly bliss
Because you can laugh in loud and crazy cheers,
Being in a friendship
Are moments to cherish
Because you will remember them when they’re disappears.

Being in a friendship
Sometimes it’s hard
When your faith fluctuating in your heart,
Being in a friendship
Sometimes leave marks
When your mind disagree with your friend’s luck.

Being in a friendship
Sometimes put blocks
When your friend start to refuse to talk,
Being in a friendship
Sometimes gain dark
When they leave you alone with no door to knock,

Being in a friendship
Bring happiness
They make you laugh like you’re gonna die
Being in a friendship
Bring sadness
They let you cry with their story of lies
Being in a friendship
Brings anger
They let you dash thing but still deny

Being in a friendship
Brings everything
That makes your life a perfect journey
Being in a friendship
Is so interesting
When it’s a friendship between you and me

my oldzz friendzzzzz.....

:KATA USTAz:.
Kata ustaz

Kita ini semuanya sama

Tiada beza yang tua mahupun yang muda

Jangan menyombong atau takbur

Sesama manusia

Sekalipun kita berpangkat atau berilmu

Kerana disisi Allah

Kita semuanya sama…



Kata ustat

Jangan kita hina orang yang lemah

Yang kurang berada

Mahupun yang kurang paras rupa

Tiada beza yang mengerjakan sawah

Mahupun yang membina perumahan mewah

Kerana disisi Allah

Kita semuanya sama…



Kata ustat lagi

Jangan kita hina

Budak kecil yang comot lagi berhingus

Kerana dia tiada dosa

Sedangkan kita

Setiap waktu dan ketika

Memenuhi hati kita

Dengan titik-titik noda

Dalam tidur, dalam jaga…



Akhirnya ustat berpesan,

Ingatlah!

Kita manusia semuanya adalah sama

Yang membezakan kita

Hanyalah AMAL dan TAQWA

Biarlah kita kurang dimata manusia

Tetapi tinggi disisi ALLAH…



Peliharalah dirimu

Agar tidak dinodai dengan suasana

Sesungguhnya dirimu

Ada harga diri

Yang tidak ternilai mahalnya…

23 Jul 2008

kata2ku....

1) KALIMAT YANG SEMPURNA:
Al-Quran yang berisi kalimah-kalimah tatacara pergaulan,ibadah, peringatan, keimanan,sejarah dll lagi

2) KEJAHATAN YANG TURUN DARI LANGIT:
Bala, wabak, udara busuk,taufan, petir, ribut,kuman2,penyakit yg berterbangan di udara dll

3) KEJAHATAN YANG NAIK KE LANGIT:
Catatan amal buruk,ruh orang2 jahat,iblis yg mencuri berita di langit dsbnya

4) KEJAHATAN YANG TERJADI DI MUKA BUMI:
Gangguan syaitan, jin dan manusia,binatang buas, kezaliman, hasut,fitnah, buruk sangka, niat jahat, peperangan dsbnya

5) KEJAHATAN YANG KELUAR DARI BUMI:
Gempa bumi, gunung berapi,gas beracun,binatang2 berbisa dsbnya

hayatilah...

jagalah keturunan mu,,
jgn kamu lalai dari tangungjawab kamu,,
jgn kerna keluargamu,, dirimu ditarik oleh2 keluargamu ke lembah neraka,, jagalah org2 terdekat kamu dri melakukan kebencian allah,,, maksiat didunia mmg indah,, jika dipamirkn keadaan diakhirat kelak,, x de spa y ingin melakukanmaksiat didunia ini,, truknya azab bagi yang melakukan maksiat,,

pr nak sentuh bab aurat,,
ramai yg xkisah ngan aurat,,
pemain bola,
ahli sukan,
pompuan...
pompuan lebih ramai yg menginap di nerka,,
coz,,
lalai dari menjaga aurat,,,
aurat harus dijaga dri atas kebawah,,
itu stu tuntutan agama,,
wajib keatas umat islam,,,
aurat isu sensitif,,
coz,,, rmai y malu ngan tutup aurat,,
pkai jilbab pun dah jarang,,,
selendang digantinya,,,
selendang skrg blum tentu dapat menutup aurat yang ditetapkan dalam islam,,
bagi pompuan,, jilbab adalah yg terbaik,, selendang blum tentu dapat menutup dada,, islam itu lengkap,, ade sbb islam melarang pompuan mendedahkan dada,, berjubah n berbaju kurung pun ade hikmahnya,,
jgalah keluargamu dgn aurat nih,,,
antara aurat yg payah dijaga skrg,,
rambut: akan di gantung rambtnya di neraka, wlau satu utas rambut,,
dada: dilayurkan dada diatas bara api neraka,,
aurat penting dalam islam, bagi menjaga moral n akidah umat islam,, pemimpin harus bertegas ttg aurat,, eh lupa,, kbykan bini pemimpin islam hadhari xtutup aurat,,,
slam malam dri pr,,

pr hnyalah menilai pompuan yg solehah ngan pkai stokin,, coz,, stokin bila berselipar mmg pyah untuk diamalkan,, bagi menjaga aurat,,,

jagalah tol2 aurat,,, pesan pr untuk semua,,,

my familyzzz.........


huh????

actually aku nak berkongsi kegembiraan n cerita ni kpd org2 yang rapat dgn aku..aku mmg xsangka benda yang aku tak jangka n sangka trjadi..huhu...actually benda perkara yg menggembirakan aku..emm...macam mana nak mulakan ni ek...aku rasa kwn2 rapat aku shj yg tahu tentang hal yg menggembirakan aku ni kot...so...tak perlulah aku tulis kat sini coz satu malaysia n dunia akan tahu...huhu...so...doakan aku brjaya n gembira dunia akhirat ok...salam..
video

22 Jul 2008

addoooiiiyyaaiii....

penat giler buat blog ni...da berapa hari dah dduk kt cc ni buat blog...tp tak jga siap2...mcm2 hal brlaku...intrnet problem la..current xde la...blackout la..takpe...tu sume ujian...huhu...ujian dan dugaan dari Allah s.w.t..aku brdoa aku dapat menghAdapinya...amin....kepada en.yuseni..kalau en.yus baca blog saya ni..bagilah markh lbih skit...huhu...pnt tau wat blog ni...haha...saya gurau jela..emm...saya rasa xde ape lagi saya nak tulis...coz sdah agak lama saya di cc ni...saya nak out lah...check it out...salam...

17 Jul 2008

farra

assalamualaikum.....

nama saya noor farahain bte ahmad..